Klantcase: Autodata

Autodata: “Persoonlijk contact is voor ons de kern”


AutodataAutodata ontwikkelt applicaties voor de autobranche. Het bedrijf leunt op drie pilaren: voorraadbeheer, het afgeven van een (toekomstige) waardering van een auto en het faciliteren dat autobedrijven hun voorraad kunnen adverteren op grote landelijke portalen. Ruim 2100 autobedrijven in Nederland werken met de software. “We lopen voorop als het gaat om het snel aanpassen van onze software op nieuwe marktomstandigheden en op nieuwe wet- en regelgeving, maar ook in het gebruik van innovatieve technologie”, zegt managing director Erik van den Heuvel.


Wheelerdelta


Hosting is als gas, water en licht

De automarkt is volop in ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van nieuwe eigendomsconstructies zoals private leasing. Hierdoor is de software volop in ontwikkeling, waar de focus dan ook op ligt. “Hosting is voor ons als gas, water en licht: het moet gewoon werken. Als het werkt, dan vind je dat de normaalste zaak van de wereld. Het valt pas op hoe belangrijk het is als het een keer niet werkt”, zegt Van den Heuvel.

 

“Hosting is voor ons als gas, water en licht: het moet gewoon werken. Als het werkt, dan vind je dat de normaalste zaak van de wereld. Het valt pas op hoe belangrijk het is als het een keer niet werkt.”

 

Fysiek gescheiden locaties

Al sinds 2013 huurt Autodata racks in BIT-1 en BIT-2. “Voor ons is het belangrijk dat onze racks op twee fysiek gescheiden locaties staan, zodat we op de ene locatie kunnen doordraaien als de andere uitvalt. Het is één van de manieren om een nog hogere betrouwbaarheid van onze dienstverlening richting onze klanten te garanderen”, zegt Van den Heuvel.

Certificeringen

Betrouwbaarheid stond dan ook voorop toen hij destijds op zoek ging naar een hostingprovider. Eén van de dingen waar hij goed op lette, zijn de certificeringen. Die kwamen goed van pas toen Autodata werd overgenomen door het Amerikaanse Solera, zegt Van den Heuvel. “Onze nieuwe aandeelhouder let heel sterk op certificeringen. Ze willen dat ons datacenter aantoonbaar betrouwbaar en veilig werkt.”

“Onze nieuwe aandeelhouder let heel sterk op certificeringen. Ze willen dat ons datacenter aantoonbaar betrouwbaar en veilig werkt.”

 

Vakkundige oplossing van problemen

Je kunt een selectietraject nog zo goed doorlopen, maar the proof of the pudding is in the eating, ontdekte Autodata. Van den Heuvel: “Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat storingen snel en vakkundig worden opgelost. Je doet er in eerste instantie alles aan om een storing te voorkomen, maar het is en blijft techniek. Dat kan een keer kapotgaan. In dat geval wil je dat je hostingprovider samen met jou zo snel mogelijk de oorzaak achterhaalt en het euvel oplost. Bij BIT werkt een team van specialisten nauw samen met onze hardware-experts en dat verloopt bijzonder goed. Ik hoor van hen dat BIT snel schakelt als er een probleem is, dat ze onze omgeving goed kennen, maar ook onze business-situatie snappen. Ze begrijpen hoe belangrijk business continuity voor ons is en handelen wat dat betreft als het verlengstuk van onze eigen organisatie.”

Open en eerlijk

Toch wil die nauwe samenwerking niet zeggen dat het altijd koek en ei is, zegt Van den Heuvel. Het clasht ook wel eens tussen Autodata en BIT. “Voor mij kenmerkt dat de goede relatie. We durven heel open en eerlijk naar elkaar te zijn en we analyseren iedere situatie die zich voordoet. Zo hadden we een keer een storing die zich vlak voor een wisseling van diensten voordeed. Het team in de middagploeg had het niet goed doorgegeven aan mensen die in de avonddienst werkten, waardoor we kostbare tijd verloren. Het mooie is dat BIT dat onmiddellijk onderkent en een protocol opstelt om te voorkomen dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt, bij ons of bij een andere klant.”

Continu scherp op elkaar zijn

Dat BIT zo open en kritisch is, had Van den Heuvel al kunnen vermoeden tijdens de rondleiding in 2013. “Ik weet nog dat ik toen heel galant voor iemand de deur openhield (nog een onbekende bezoeker) en dat ik daar meteen op werd aangesproken. Dat voelde natuurlijk best ongemakkelijk. Toen dacht ik nog: ‘Weet je wel dat ik een potentiële nieuwe klant ben?’ Nu weet ik dat een kritische houding begint met dit soort kleine dingen. Je moet bepaald gedrag niet door de vingers zien omdat je denkt dat het een uitzondering is, maar je moet continu scherp zijn dat iedereen zich altijd aan alle afspraken houdt, ongeacht of die persoon intern of extern is."

Hij hoopt dan ook nog jaren zaken te kunnen blijven doen met BIT. “Wij zijn heel tevreden, er is geen enkele aanleiding om eens om ons heen te kijken. BIT heeft zijn zaken op technisch vlak prima voor elkaar, maar er zijn meer datacenters die dat hebben. Ze onderscheiden zich door het persoonlijke contact. Dat is minder makkelijk meetbaar, maar voor ons cruciaal in de kwaliteit van de dienstverlening.”

 

Wilt u meer weten over onze dienstverlening?

Neem dan contact met ons op voor meer informatie, een rondleiding door onze datacenters of een vrijblijvende offerte.


Rondleiding


Offerte aanvragen