GGZ Oost Brabant organiseert videoconsulten via private Jitsi
Als er één sector is die te maken heeft met privacygevoeligheid van videogesprekken, dan is het wel de geestelijke gezondheidszorg. GGZ Oost Brabant ging dan ook niet over één nacht ijs toen ze besloten om video te gaan toepassen voor vergaderingen en in behandeltrajecten. Vanwege de lastig verenigbare eisen kwamen er voor beide doeleinden twee verschillende tools uit de bus rollen. Toch voldeden die in de praktijk niet helemaal. BIT had een passende oplossing met een private Jitsi, die alle eisen verenigt in één tool.
Een gecertificeerde videodienst voor de zorg
Er bestaan maar weinig videodiensten die volledig voldoen aan NEN 7510 en de AVG, de twee security- en privacyrichtlijnen die heilig zijn voor GGZ Oost Brabant. Projectleider Zorg & ICT Frank Kuiper zegt: “We willen er absoluut zeker van zijn dat er geen gesprekken worden opgenomen. Ook willen we dat alle data in Nederland blijft en dat de gesprekken encrypted zijn. Daarnaast mag de omgeving technisch niet te hacken zijn. Maar het mag ook niet gebeuren dat een behandelaar per ongeluk - doordat hij even niet oplet - de verkeerde persoon uitnodigt voor een groepssessie. Medewerkers moeten dus ondersteund worden in het naleven van NEN 7510 en de AVG.” Uit de marktverkenning die GGZ Oost Brabant in 2019 deed, kwamen twee oplossingen naar voren die aan deze eisen voldeden: eentje voor intern gebruik en een andere tool voor het contact met cliënten. Deze tools werden begin 2020 uitgerold, maar al snel bleek dat de tool voor cliëntencontact niet goed overweg kon met groepsgesprekken, terwijl die behandelvorm wel frequent wordt toegepast. Kuiper: “We hadden dus aanvullende tooling nodig. Toen de coronapandemie uitbrak en ons land in intelligente lockdown ging, waren er aanbieders genoeg die tijdelijk gratis diensten aanboden aan zorgorganisaties, maar wij zochten een oplossing voor de lange termijn. Een oplossing die niet te duur is maar die ons wel alle controle geeft.”
Controle over de kosten
Een collega had al wat geëxperimenteerd met de open source software Jitsi en was daar enthousiast over. “Jitsi bood alle functionaliteit die we zoeken en is kostentechnisch interessant omdat het een open source tool is”, vertelt Kuiper. Hij wist echter niet of het wel zou werken op de schaal die GGZ Oost Brabant voor ogen had. Het was duidelijk dat de organisatie hulp nodig had bij het inrichten van de omgeving en bij het bieden van voldoende bandbreedte en resources.
BIT kwam al snel op het netvlies. Een artikel over privacy bij videobellen gaf de doorslag om BIT te bellen. Kuiper: “BIT deed daarin enkele uitspraken die hout sneden en die ons het vertrouwen gaven dat we bij hen aan het juiste adres zijn. Je kunt met Jitsi gebruikmaken van een publieke dienst, maar BIT adviseerde om gezien het privacybelang en de schaalgrootte een private omgeving in te richten. Op die manier hebben we honderd procent controle over de kosten en de beveiliging.”
Een artikel over privacy bij videobellen gaf de doorslag om BIT te bellen. Kuiper: “BIT deed daarin enkele uitspraken die hout sneden en die ons het vertrouwen gaven dat we bij hen aan het juiste adres zijn.
Integratie Jitsi in EPD en cliëntenportaal
Het was een absolute eis dat het voor alle gebruikers – medewerkers en cliënten – een eenvoudig te gebruiken oplossing moest zijn. Voor informatieanalist Dirk van Gameren stond het daarom vast dat Jitsi geïntegreerd moest worden in het EPD waar behandelaren mee werken en in het cliëntenportaal MijnGGZOostBrabant. “Zowel behandelaren als cliënten hoeven dan geen aparte tool te openen, ze kunnen in hun eigen omgeving blijven. Daarbij hebben ze de keus of ze via een desktop of laptop inbellen, of dat ze van de app gebruikmaken op een tablet of smartphone.”
Kinderziektes en uitzoekwerk
GGZ Oost Brabant was de eerste klant bij BIT die Jitsi wilde integreren in hun eigen omgeving. “Dat heeft even wat uitzoekwerk gekost om te ontdekken hoe je dat doet”, zegt Van Gameren. Daarbij liep het team tegen diverse technische problemen aan die ervoor zorgen dat er de nodige kinderziektes zijn. “We verbeteren stap voor stap. Andere zorgorganisaties kunnen natuurlijk van onze lessen gebruikmaken.” Dat die interesse er is, heeft hij al gemerkt. GGZ Oost Brabant diende al voor twee andere zorgorganisaties als referentie.
Korter en vaker contact
In de fase van de intelligente lockdown is er intensief gebruikgemaakt van de nieuwe mogelijkheden, zowel voor digitale vergaderingen als voor behandelingen. Voor bepaalde cliënten – bijvoorbeeld verwarde mensen met een lange GGZ-historie – en voor bepaalde behandelingen – bijvoorbeeld traumatherapie – zal video nooit gaan werken. Maar bij het leeuwendeel van de consulten zal het een blijvende plek gaan innemen. Veel therapieën zullen een blended vorm gaan krijgen, waarbij het per cliënt zal verschillen of de nadruk komt te liggen op face-to-face of videocontact. Kuiper besluit: “Het belangrijkste is dat de cliënt weet dat hij of zij altijd op een goede manier bij een behandelaar terecht kan. Corona was voor ons niet de aanleiding om videoconsulten en videovergaderen te introduceren, maar fungeerde wel als katalysator. Het is daardoor in een mum van tijd een volwassen instrument geworden.”
De oplossing voor GGZ Oost Brabant:
Wilt u meer weten over veilig beeldbellen binnen de zorg?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte of rondleiding door onze datacenters.
Veilig videobellen binnen de zorg
Offerte aanvragen