Missing Piece: “De prijs-kwaliteitverhouding is gewoon heel goed”
Missing Piece richt zich als specialist in ICT-outsourcing op assurantiekantoren, accountantskantoren en andere kleine en middelgrote zakelijke en financiële dienstverleners. Ze nemen de volledige ICT-omgeving over, van werkplekbeheer, netwerkbeheer en telefonie tot de hosting van branchespecifieke applicaties. De uptime van het datacenter is bepalend voor de kwaliteit van dienstverlening. Daarom ging Missing Piece een overeenkomst aan met BIT.
Een bedrijf moet bij je passen
In 2008 startte Marco van Dam samen met zijn compagnon Lex de Bruijn met Missing Piece, dat al snel uitgroeide tot een club van zo’n 50 medewerkers waarmee zij inmiddels meer dan 5.000 werkplekken beheren. Al in 2010 koos Missing Piece voor de colocatie dienstverlening van BIT. Van Dam: “We hebben een selectie gedaan waarin we enerzijds keken naar zaken als continuïteit van de dienstverlening en performance, en anderzijds naar hoe goed het bedrijf bij ons past. Op dat eerste vlak is er niet zo gek veel onderscheid tussen datacenters. Er zijn veel partijen met de benodigde certificeringen, die allemaal betrouwbare dienstverlening leveren. We hebben voor BIT gekozen omdat ze bij ons passen. Het is geen hele grote speler. Wij kennen hun medewerkers, zij kennen ons. Zij richten zich, net als wij, op het MKB. Dat zie je ook terug in de prijs. Datacenters die zich richten op de corporates hebben vaak ook corporate-prijzen. BIT koppelt een hele goede prijs aan hele betrouwbare dienstverlening en een prettige relatie.”
"Er zijn veel partijen met de benodigde certificeringen, die allemaal betrouwbare dienstverlening leveren. We hebben voor BIT gekozen omdat ze bij ons passen."
Internetconnectiviteit: het belang van redundante verbindingen
Missing Piece huurt bij BIT kastruimte inclusief koeling, stroom en internetconnectiviteit. De internetverbinding is bepalend voor de continuïteit van dienstverlening en was derhalve het voornaamste technische aandachtspunt bij de keuze voor BIT. “We hebben gekeken welke connectiviteitsproviders er allemaal binnenkomen in het datacenter en hoe BIT de redundancy heeft geregeld”, zegt Van Dam. “De coronacrisis heeft wel duidelijk gemaakt hoe belangrijk de kwaliteit van de verbinding is. Op het moment dat mensen ineens massaal gingen thuiswerken, zag je meer dipjes in de verbindingen dan anders. Dat geeft wel aan hoe belangrijk redundante verbindingen zijn.”
Direct communiceren over storingen
Hij heeft over de connectiviteit en beschikbaarheid van BIT niets te klagen. “Er zijn heel weinig storingen. En als ze er zijn, dan duren ze kort, meestal tussen de 5 en 10 minuten. Maar wat ik nog belangrijker vind: BIT communiceert er direct over. Ze vertellen wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren. Want dat is wat klanten willen weten. Op het moment dat je een SLA afspreekt, dan praat je over percentages, over het maximaal aantal uren downtime per jaar. Ik kan je vertellen dat klanten liever één keer per jaar 30 minuten downtime hebben dan zes keer 2 minuten. Met andere woorden, zo’n SLA zegt heel weinig. Bepalender voor de klanttevredenheid is de frequentie waarmee er een storing is en de communicatie die er op dat moment plaatsvindt. Op beide vlakken zijn wij heel tevreden over BIT.”
“Er zijn heel weinig storingen. En als ze er zijn, dan duren ze kort, meestal tussen de 5 en 10 minuten. Maar wat ik nog belangrijker vind: BIT communiceert er direct over."
Een datacenter met laag stroomverbruik
Missing Piece heeft bij de selectie van BIT als datacenter ook gelet op het stroomverbruik voor koeling en verlichting, want ook dat speelt een rol in de kosten. Van Dam vindt een laag energiegebruik daarnaast belangrijk met het oog op het milieu, maar zijn klanten vragen eigenlijk nooit naar de duurzaamheid van het datacenter. “Zij besparen al zoveel energie doordat wij in ons concept gebruikmaken van thin clients en de IT voor hen centraliseren in ons datacenter. Het stroomgebruik van bedrijven die de IT nog helemaal in eigen huis doen, met eigen servers en eigen pc’s, ligt gemiddeld een factor 10 hoger. Onze klanten maken dus een enorme verbeterslag door te kiezen voor outsourcing. Ik vermoed dat ze straks wel vragen gaan stellen over wat wij als Missing Piece kunnen doen om het energieverbruik van hun omgeving te reduceren, door bijvoorbeeld energiezuinige servers. Maar ook over de duurzaamheid van het datacenter waar die servers staan. Nu gebeurt dat nog niet. Je merkt echter dat bedrijven zich steeds vaker gaan afvragen wat zij kunnen doen om hun milieubelasting te reduceren.”
Korte lijnen en goede contacten
Toch is en blijft de persoonlijke dienstverlening voor Van Dam de belangrijkste reden om trouw te blijven aan BIT. “Als ik het moet samenvatten, dan gaat het om de korte lijnen en goede contacten, om de betrouwbaarheid waarmee ze afspraken nakomen en de snelheid waarmee ze problemen oplossen. Want nogmaals, op technisch vlak verschillen de datacenters niet zoveel van elkaar. Maar op persoonlijk vlak wel.”
Wilt u meer weten over onze dienstverlening?
Neem dan contact met ons op voor meer informatie, een rondleiding door onze datacenters of een vrijblijvende offerte.