Gastblog | De samenwerking tussen AdVo ICT en BIT

Gastblog | De samenwerking tussen AdVo ICT en BIT

18-04-2013 11:37:26

lexgroot

“Veel klanten die bij ons aankloppen, zijn IT-moe. Moe van het beheren van pc’s, een serverpark, netwerken, routers, switches, firewalls, IP, telefonie en dan ook nog de nodige bedrijfsapplicaties. Wij nemen de verantwoordelijkheid voor die hele infrastructuur over. De klant hoeft geen server meer te kopen, geen netwerk te onderhouden. Hij moet alleen zijn bedrijfsprocessen snappen en ons vertellen wat hij verwacht. Functioneel, niet in technische termen. Wij pakken de nodige stukjes dan van de menukaart en maken er een oplossing van.

De kunst is om vanaf het whiteboard te denken. De klant denkt vanuit wat hij al weet en wat er al staat. Maar als ik vraag wat hij nou echt zou willen bereiken, komt er een heel ander verhaal. Daar koppelen wij dan de techniek aan. Dat lijkt dan heel ingenieus, maar het is vooral een kwestie van luisteren en weten wat er mogelijk is. Wij serveren MS Office uit of serveren een bedrijfsapplicatie uit op de plek waar de klant hem gebruiken wil, of dat nou een rijtjeshuis is, een kantoor of een strand op de Bahama’s. Een medewerker toevoegen, een werkplek verhuizen; het is voor de klant een kwestie van een paar muisklikken op onze portal.

“Open communicatie is een sterke kant van BIT. Alles wat techniek is kan stuk gaan, ook in de IT. De vraag is alleen hoe je daarmee omgaat. Bij BIT, en bij ons, staat het gewoon op de website als er iets stuk is.”

Achter de schermen steunt dat op een heel complexe technische omgeving. Dat lijkt een spanningsveld: we zijn bij AdVo allemaal technisch gedreven en leveren toch een niet-technische oplossing. Maar juist doordat we zoveel van de techniek weten, kunnen we het simpel aan de klant uitleggen. Dat is ook de match die we met BIT hebben. We spreken dezelfde taal. Ze staan naast ons en denken mee. Ze lopen niet in een duur pak maar het zijn wel mensen met kennis die recht voor zijn raap communiceren hoe de dingen wel en niet in elkaar zitten en wat wel en niet kan.



We hebben in ons pand in Houten een compleet eigen datacenter. Daarnaast huren we floorspace bij BIT, waarop onze eigen racks staan. Daar hosten we websites van een deel van onze klanten en maken we back-ups van data aan onze zijde. Voor klanten die een hoge beschikbaarheid willen, kunnen we applicaties gespiegeld draaien op die twee locaties. We zien nog zoveel klanten die de risico’s niet begrijpen die ze lopen… In het mkb gebruiken negen van de tien bedrijven een opgevoerde bezemkast als serverruimte. En als ze al een beter geoutilleerde ruimte hebben, is dat toch vaak maar één locatie. In het beste geval hebben ze de meeste data op tape staan, en als ze geluk hebben is die tape nog leesbaar ook. Maar als hun omgeving wegvalt, is die niet zomaar te herstellen. Wij maken dat bespreekbaar en komen met scenario’s voor disaster recovery die wel werken.

Het bijzondere aan BIT is de kennis die ze in huis hebben, hun no-nonsense mentaliteit en de kwaliteit van wat ze bieden. BIT is voor ons ook een belangrijke leverancier van hoogwaardige WAN-infrastructuren. In  Ede hebben we een rechtstreekse connectie op het BIT-netwerk. Als het even kan, houden we netwerken van klanten op ons eigen netwerk en dat van BIT. Daardoor kunnen we voor kwaliteit staan. Ik kan via BIT bijvoorbeeld uitbreken op DEC-IX, de Internet Exchange in Frankfurt, om voor een klant een internationaal netwerk te bouwen. We doen ook zaken met andere partijen, want soms wil een klant dat, dus we kunnen goed vergelijken. We zijn altijd weer blij dat we met BIT kunnen werken.”

AdVo ICT Professionals

WAT: AdVo ICT Professionals ontzorgt op het gebied van ict. Onder het merk MijnASP faciliteert AdVo ICT Professionals volledige werkomgevingen over een op internet gebaseerde infrastructuur. Klanten zijn nationale en internationale organisaties, als regel met meerdere vestigingen, die zich op hun eigen bedrijfsprocessen willen kunnen concentreren.