- 21-11-24Een goede cloud heeft een kundige dirigent nodig
- 17-10-24ECOFED wint ICT Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024
- 01-08-24BIT geeft kaarten weg voor F1 in Zandvoort
- 24-04-24Status.bit.nl in nieuw jasje!
- 12-04-24Nieuw bij BIT: GPU hosting
- 25-03-24BIT breidt netwerkconnectiviteit uit met aansluiting op NL-ix^2
- 13-03-24No More Leaks: Samenwerken tegen cybercriminaliteit
- 03-03-24Geen verandering twee jaar na invoering sancties tegen Russische media: FOIC roept (wederom) op tot einde van ondemocratische censuur
- 29-01-24Onzichtbare upgrades
- 16-01-24BIT's Wido Potters wint Felipe Rodriquez Award voor inzet voor privacy
GTL brandstof: Van rood naar groener
Alhoewel datacenters niet echt bekend staan om hun groene imago, zijn er altijd maatregelen die je kan nemen om toch je groene steentje bij te dragen. Closed cold corridors, koelen met buitenlucht, duurzaam opgewekte energie, piëzo bevochtiging; de mogelijkheden zijn enorm en de impact ervan kan groot zijn.
Vorig jaar hebben wij een maatregel genomen met beperkte impact, maar goed, alle kleine beetjes helpen! In eerste instantie hebben we ons georiënteerd op het gebruik van waterstof voor onze noodstroomvoorzieningen, maar de stand der techniek laat ons wat dat betreft nog in de steek. Daarom gebruikt BIT sinds 2012 GTL brandstof in zijn dieselaggregaten. Deze aggregaten (in redundante set-up) verzorgen de stroomvoorziening in onze datacenters op de momenten dat het lichtnet niet beschikbaar is (dat gebeurt toch nog een paar keer per jaar). GTL, oftewel Gas To Liquid, is een vervanging van diesel en wordt van aardgas gemaakt. Het heeft als voordelen dat het in hoge mate biologisch afbreekbaar is en dat het vrijwel vrij is van zwavel en aromaten.
Een paar weken geleden zijn de tanks met ‘rode GTL’ ingewisseld voor tanks met reguliere GTL. Deze wisseltruc was nodig om te voldoen aan gewijzigde belastingwetgeving waardoor ‘rode’ brandstoffen alleen nog maar in de professionele scheepvaart gebruikt mogen worden. Op de foto hieronder staan een aantal van de gewisselde brandstoftanks. De totale capaciteit van de brandstoftanks bedraagt bijna 25.000 liter.