- 21-11-24Een goede cloud heeft een kundige dirigent nodig
- 17-10-24ECOFED wint ICT Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024
- 01-08-24BIT geeft kaarten weg voor F1 in Zandvoort
- 24-04-24Status.bit.nl in nieuw jasje!
- 12-04-24Nieuw bij BIT: GPU hosting
- 25-03-24BIT breidt netwerkconnectiviteit uit met aansluiting op NL-ix^2
- 13-03-24No More Leaks: Samenwerken tegen cybercriminaliteit
- 03-03-24Geen verandering twee jaar na invoering sancties tegen Russische media: FOIC roept (wederom) op tot einde van ondemocratische censuur
- 29-01-24Onzichtbare upgrades
- 16-01-24BIT's Wido Potters wint Felipe Rodriquez Award voor inzet voor privacy
Hoe is het om te werken bij BIT?
Een tijdje terug is collega Stefan Kooman geïnterviewd door HYPR: Hosting Your PR over hoe hij het ervaart om bij BIT te werken.
Kwaliteit telt zwaarder dan geld
Stefan begint met ons te vertellen over het bedrijf BIT. “We hebben twee pijlers: datacenter- en netwerkdiensten. Bovenop deze diensten leveren we meerwaarde door support en onderhoud. Wij kunnen bijvoorbeeld het monitoren of verzorgen van back-ups van een systeem uit handen van de klant nemen.” BIT richt zich op de zakelijke klant en met name op de wat grotere bedrijven binnen het MKB. “We zitten in het segment waar kwaliteit zwaarder telt dan prijs”, zegt hij. “We zijn weliswaar een relatief klein datacenter, maar we hebben wel alles in eigen beheer, zowel de gebouwen met infrastructuur als het netwerk. Daardoor kunnen we goede kwaliteit met garantie van A tot Z leveren. Bovendien zijn de communicatielijntjes kort. We zitten allemaal op dezelfde vloer en iedereen kent elkaar. Bij storingen of klantvragen is het handig dat je direct met elkaar kunt overleggen.” Stefan vertelt verder dat de techniek aan de basis staat van de dienstverlening. “We zijn technisch gedreven en onze producten en diensten komen vanuit de techniek. Het is zeg maar een bottom-up benadering. Daardoor heb je als techneut ook invloed op het bedrijf. Als je duidelijk maakt dat iets nuttig is voor een klant, dan gaan we het ontwikkelen en verkopen. Dat eigen initiatief wordt absoluut gewaardeerd. Als je iets zelf bedenkt, is er geen beter compliment dan dat de klant het in de praktijk gebruikt.”
Functioneren als één team
Bij BIT werken ongeveer 35 mensen met een leeftijd van rond de 30 jaar. Techniek is de bindende factor volgens Stefan. “We hebben allemaal een technische interesse en willen graag weten hoe dingen werken. Door de persoonlijke interesse in IT hebben we ons daarin vaak zelf ontwikkeld en doen we het werk echt met plezier.” Verder merkt hij op dat BIT als één team functioneert: “Als er een calamiteit is, een koel- of stroomstoring bijvoorbeeld, dan komt iedereen online op IRC. Het maakt niet uit of dit ’s nachts of in het weekend gebeurt. We helpen allemaal mee: sales, customer care, engineers en zelfs de CTO. Dat geeft aan hoe erg betrokken we met zijn allen zijn.” Volgens Stefan dragen de heldere richtlijnen van BIT hieraan sterk bij. “Het hele bedrijf werkt volgens één duidelijke lijn: dit is wat we doen en dit is hoe we het doen. Dat is nodig omdat we volgens een ISO 27001 en NEN 7510 certificering werken. De neuzen wijzen in dezelfde richting en het bedrijf staat achter je. Dat vind ik belangrijk. As je volgens de richtlijnen werkt, weet je dat het management en de directie je steunen.” Bij BIT is de sfeer informeel en zijn de lijnen kort. Er is volgens hem sprake van een BIT-cultuur. “We zijn eigenwijs. Het is een bepaald soort mens dat hier heel goed gedijt. Niet iedereen zou zich hier op zijn plek voelen, maar techneuten vinden de BIT-cultuur een fijne wereld.”
Mensen die openstaan om te leren en te verbeteren
BIT zoekt momenteel o.a. een Linux-engineer. Stefan zegt dat kandidaten sterk moeten zijn op zowel detail- als hoofdniveau om problemen op te lossen. “We zijn een relatief klein team en we doen heel veel. Niet alleen voor klanten maar ook voor onze eigen interne systemen. We zoeken daarom iemand die problemen goed kan analyseren en oplossen. Toch moet je ook het grote overzicht bewaren omdat jouw werk op hele andere systemen invloed kan hebben.” Niet minder belangrijk is je ‘mindset’, aldus Stefan. “Je moet openstaan om te leren en te verbeteren. Daarom is het belangrijk dat je kritisch naar jezelf bent en met kritiek kunt omgaan. We hebben iemand nodig die van aanpakken houdt en de verantwoordelijkheid durft te nemen. We zien graag dat je zelfverzekerd overkomt en sterk in je schoenen staat.”
We houden van echt en puur
Aan het eind van het interview wil Stefan nog het volgende aan sollicitanten meegeven. “Je hoeft je niet anders voor te doen dan wie je bent. We houden van echt en puur, recht voor zijn raap zonder tussenlagen. Ik vind het belangrijk dat je kunt uitleggen waarom je iets doet. Dat geldt ook voor hobby’s. We willen horen hoe je dingen hebt aangepakt en opgelost. Bij BIT nemen we je namelijk ook niet aan het handje.”
Vacatures bij BIT
Op dit moment hebben we een aantal vacatures openstaan. Heb je interesse? Stuur dus je sollicitatiebrief en CV naar vacature@bit.nl! Het staat buiten kijf dat sollicitaties en CV's in .docx-formaat weinig kans maken. Heb je inhoudelijke vragen over de functie, neem dan contact met ons op via +31 (0)318 648 688.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.