- 28-11-24ECOFED uitgeroepen tot publieksfavoriet bij Computable Awards
- 21-11-24Een goede cloud heeft een kundige dirigent nodig
- 17-10-24ECOFED wint ICT Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024
- 01-08-24BIT geeft kaarten weg voor F1 in Zandvoort
- 24-04-24Status.bit.nl in nieuw jasje!
- 12-04-24Nieuw bij BIT: GPU hosting
- 25-03-24BIT breidt netwerkconnectiviteit uit met aansluiting op NL-ix^2
- 13-03-24No More Leaks: Samenwerken tegen cybercriminaliteit
- 03-03-24Geen verandering twee jaar na invoering sancties tegen Russische media: FOIC roept (wederom) op tot einde van ondemocratische censuur
- 29-01-24Onzichtbare upgrades
Aanpassingen in het BIT-netwerk
Vorige week dinsdag hebben wij een nieuwe verbinding in gebruik genomen: een 10Gbit/sec golflengte tussen ons datacenter BIT-2A in Ede en Interxion 4 in Frankfurt. In dit datacenter heeft BIT rackspace gehuurd, waarin onze apparatuur (een router en switch) hangt om aansluitingen met de DE-CIX (de Duitse tegenhanger van AMS-IX) en Global Crossing te verzorgen.
Dankzij deze nieuwe verbinding hebben we nu meer capaciteit tussen Ede en Frankfurt: we zijn gegroeid van 1Gbit/sec naar 10Gbit/sec. Daarnaast is er een ander groot voordeel: de verbinding naar Frankfurt loopt niet meer via Amsterdam. Hierdoor is het netwerk van BIT niet meer afhankelijk van beschikbaarheid van andere leveranciers in Amsterdam, bij een grote calamiteit daar kunnen we gebruik maken van de peerings op DE-CIX en transit leverancier Global Crossing. Ook is de latency (de tijd die een packet erover doet om van A naar B te komen) verlaagd omdat er geen omweg via Amsterdam genomen wordt.
Dit is goed te zien in de onderstaande grafiek. Daar valt ook op dat de kwaliteit van de nieuwe verbinding aanzienlijk beter is dan de oude verbinding, waarop toch met enige regelmaat enkele packets verloren gingen:
Dankzij deze nieuwe verbinding kunnen we nu ook 100Mbit/sec en 1Gbit/sec VLANs leveren tussen Ede en Frankfurt en tussen Amsterdam en Frankfurt. VLANs tussen Ede en Amsterdam konden we uiteraard al langere tijd leveren.
Begin 2010 zullen wij ook de nieuwe verbinding naar Londen in gebruik gaan nemen. Ook deze verbinding zal buiten Amsterdam om lopen.