- 17-10-24ECOFED wint ICT Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024
- 01-08-24BIT geeft kaarten weg voor F1 in Zandvoort
- 24-04-24Status.bit.nl in nieuw jasje!
- 12-04-24Nieuw bij BIT: GPU hosting
- 25-03-24BIT breidt netwerkconnectiviteit uit met aansluiting op NL-ix^2
- 13-03-24No More Leaks: Samenwerken tegen cybercriminaliteit
- 03-03-24Geen verandering twee jaar na invoering sancties tegen Russische media: FOIC roept (wederom) op tot einde van ondemocratische censuur
- 29-01-24Onzichtbare upgrades
- 16-01-24BIT's Wido Potters wint Felipe Rodriquez Award voor inzet voor privacy
- 10-01-24BIT en partners zetten de koers voor een gedecentraliseerde Europese cloud met ECOFED-project
Het eind van de alles-of-niets-cookiewalls
Maar al te vaak kom je op websites alles-of-niets-cookiewalls tegen, waarbij je als bezoeker ‘ongemerkt’ – vaak door onwetendheid – allerlei tracking cookies accepteert. Het lijkt misschien onschuldig: je slaat voorkeuren op uit praktisch oogpunt. Vervolgens wordt je surfgedrag bijgehouden en krijg je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld, afkomstig van de hoogste bieder.
Sinds het van kracht worden van de AVG hebben veel sites – waaronder NPO – hier verandering in gebracht, met een cookiewall waarin verschillende soorten cookies worden gescheiden. Er wordt per type toestemming gevraagd. Dit is een zeer goede zaak. Mijn mond viel dan ook open van verbazing toen de NOS hierover een negatief artikel plaatste. Ten eerste omdat zij het belang van privacy volledig lijken te zijn vergeten. Ten tweede omdat objectiviteit ver te zoeken is.
Surfgedrag bekend bij derden
In 2012 is in Nederland een verbod ingegaan op het ongevraagd plaatsen van cookies. De gebruiker moet eerst toestemming geven. Tot voorkort werden alle cookies samengepakt in één melding. Dit betekent dat je ofwel accepteert dat een website je voorkeuren opslaat en dat de website-eigenaar en derden toegang hebben tot jouw surfgedrag, ofwel dat jouw surfgedrag beschermt blijft en je persoonlijke voorkeuren niet worden onthouden. Lang niet iedereen ziet de ernst van het delen van zijn surfgedrag in, en accepteert dus klakkeloos alle cookies. Zo krijgen partijen als Google met haar Analytics oplossing gegevens vanuit miljoenen websites. Dit zorgt voor zeer gedetailleerde informatie over gebruikers en beangstigend gedetailleerde gebruikersprofielen. Na de invoering van de AVG mei jongstleden namen verschillende organisaties hun cookiebeleid onder de loep.
Cookies categoriseren: een goede zet
Er zijn verschillende soorten cookies te onderscheiden. NPO categoriseert bijvoorbeeld als volgt:
- Advertentiecookies – gepersonaliseerde advertenties op basis van jouw surfgedrag;
- Sociale cookies – sociale platformen krijgen toegang tot jouw surfgedrag;
- Aanbelevingscookies – andere websites laten aanbevelingen zien van gerelateerde websites die je eerder hebt bezocht;
- Overige cookies – denk hierbij aan functionele cookies voor persoonlijke voorkeuren of performance cookies.
Het feit dat de gebruiker een aantal vragen moet beantwoorden voordat hij op de website terechtkomt wordt bestempeld als ‘niet klantvriendelijk’ – hij zou het als hinderlijk ervaren dat het zo lang duurt. Het uitsplitsen van cookies in subcategorieën brengt echter twee grote voordelen met zich mee. Allereerst zorgt het voor gebruikersgemak, zonder de directe consequentie dat je getrackt wordt. Door cookies los te trekken kan de gebruiker zijn voorkeuren opslaan en daarvan genieten bij zijn volgende websitebezoek. Daarnaast zorgt het uitsplitsen van de cookies in begrijpelijke vragen voor meer bewustzijn onder internetgebruikers. En dat is waar we ons bij BIT al jaren voor inzetten.
Door: Alex Bik