- 21-11-24Een goede cloud heeft een kundige dirigent nodig
- 17-10-24ECOFED wint ICT Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024
- 01-08-24BIT geeft kaarten weg voor F1 in Zandvoort
- 24-04-24Status.bit.nl in nieuw jasje!
- 12-04-24Nieuw bij BIT: GPU hosting
- 25-03-24BIT breidt netwerkconnectiviteit uit met aansluiting op NL-ix^2
- 13-03-24No More Leaks: Samenwerken tegen cybercriminaliteit
- 03-03-24Geen verandering twee jaar na invoering sancties tegen Russische media: FOIC roept (wederom) op tot einde van ondemocratische censuur
- 29-01-24Onzichtbare upgrades
- 16-01-24BIT's Wido Potters wint Felipe Rodriquez Award voor inzet voor privacy
Meer transparantie in de datacenterbranche: ik ben voor!
Ken je dat verhaal van dat datacenter waar brand is geweest? Vast wel, want het komt eigenlijk best vaak voor. Maar weet je ook wat er precies gebeurd is in dat datacenter? Waarschijnlijk niet, want over problemen in een datacenter hoor je uitbaters van datacenters over het algemeen niet. Natuurlijk hebben de meeste datacenters het best wel goed geregeld allemaal. Er is een redundante stroomvoorziening, er staat noodstroomvoorziening, de koelinstallatie is ruim bemeten en er zijn maatregelen om de gevolgen van brand te beperken. Maar problemen zijn er, in alle datacenters.
Vroeger of later gaat het overal wel een keer mis. Door allerlei maatregelen en geplaatste infrastructuur zijn de gevolgen van die problemen vaak beperkt, gelukkig maar. Dat je daarentegen weinig over de exacte oorzaak en opvolging van storingen hoort, is niet verrassend. Niemand vindt het leuk om te vertellen dat er een storing is geweest. En het is al helemaal niet leuk om te vertellen dat de storing veroorzaakt is door falen van al die infra waar je zo trots op bent of nog erger door een stomme fout van een medewerker.
Verstoppertje spelen of volwassen worden
Toch doen we dat wel bij BIT. Met lood in de schoenen plaatsen we al onze storingen op onze website. Niet verstopt achter een klantenlogin, maar op de homepage zichtbaar voor de hele wereld. En bij grote incidenten publiceren we een 'reason for outage', ook weer in te zien voor iedereen die er geïnteresseerd in is. Reken er maar op dat dat geen pretje is, want ook wij zijn trots op onze medewerkers en onze infra. Toch geloven we wel in die aanpak. Ook als we een enkele keer de opmerking krijgen dat iemand 'nooit een storing bij een ander datacenter vermeld ziet'. De mensen die de datacenterbranche kennen, weten dat er overal wel een keer iets gebeurt. Juist die mensen complimenteren ons met de openheid. Vrijwel zonder uitzondering krijgen we hele positieve reacties op die transparantie, lees de hostingmedia zoals ispam.nl of webhostingtalk.nl er maar eens op na.
Transparantie in IT zorgt voor begrip
Iedereen ergert zich aan het 'downplayen' of onder de pet houden van problemen. Bij velen zullen de haren recht overeind gaan staan als ze hier NS/ProRail of politiek Den Haag lezen. Brrr, wat een gekonkel. Als we niet oppassen gaan we met informatietechnologie in Nederland dezelfde kant op. Zonder uitleg heeft niemand begrip voor IT-budgetoverschrijdingen, een loop op een internet exchange die de helft van het Nederlandse internet plat legt of een brand in een datacenter van een mobiele provider die ervoor zorgt dat het OV niet meer rijdt.
Naast het leveren van geweldige producten en diensten is het ook de verantwoordelijkheid van onze sector om uit te leggen welke risico’s we als samenleving lopen, duidelijk te zijn over de oorzaak en gevolgen van problemen, op welke manier die problemen opgelost zijn én in de toekomst voorkomen gaan worden.
Wil je meer weten?
Als je ons op onze site toch nog niet transparant genoeg vindt, neem dan contact op voor een bezoek in onze datacenters. We leiden je graag rond en je mag overal een kijkje nemen.
Door: Wido Potters