Thalassa.cloud: “100% Nederlands eigenaarschap is voor ons cruciaal”

Dat de public cloud (IaaS) enorm populair is, verbaast Oscar Kraaijkamp en Thomas Kooi niets: voorspelbare kosten, een overvloed aan API’s en een hoge beschikbaarheid en schaalbaarheid. Waarom is er geen Nederlandse partij die deze voordelen aanbiedt in een private cloud-omgeving, zodat je grip houdt op je data? Zo vroegen ze zich af. Thalassa.cloud was geboren.
Geen ducttape
“Onze missie is om alles wat de public cloud voor je oplost te bieden vanuit een private cloud-omgeving: voorspelbare kosten, alle API’s van de public cloud, hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid. En dat gecombineerd met volledige ownership over je data”, zegt Kraaijkamp. “Wij kwamen erachter dat dat soort dienstverlening in Nederland niet bestaat. Of je koopt een soevereine Nederlandse private cloud-omgeving kant-en-klaar in, maar dat is extreem duur. Of je plaatst je data bij een partij die in handen is van buitenlandse investeerders. Of je gaat de omgeving zelf hosten, in een Nederlands datacenter. Maar dat wordt al heel snel een ‘ducttape-oplossing’: je plakt van alles aan elkaar, maar het is niet erg stabiel en heel complex om te draaien.”
Op zoek naar stabiliteit en betrouwbaarheid
Om dit gat te vullen, besloten de tweelingbroers om zelf een soevereine private cloud te bouwen op basis van open standaarden. Dat werd Thalassa.cloud. Kraaijkamp: “We zijn begonnen in een datacenter in Amsterdam, maar we kwamen er al snel achter dat goedkoop duurkoop is. De faciliteiten waren niet op orde: er kwam regelmatig stof in de machines, de scheiding tussen de racks was niet optimaal, het netwerk was niet stabiel. Het gevolg was dat de betrouwbaarheid onder druk stond. Dat strookt niet met onze missie om dezelfde voordelen te bieden als de public cloud, want die blinkt juist uit in stabiliteit en betrouwbaarheid.”
Geen outages
Een zoektocht bracht Thalassa.cloud al snel naar BIT. “Het is een 100% Nederlands bedrijf, zonder buitenlands kapitaal erin. Dat vinden wij heel belangrijk. Soevereiniteit is immers dé reden waarom je niet maar zo met een hyperscaler in zee gaat.” Daarnaast is de kwaliteit van dienstverlening heel hoog. “We zitten er nu twee jaar en hebben nog nooit een outage gehad; alleen aangekondigde maintanance windows. Ook de installatieprojecten zijn altijd in één keer goed gegaan”, zegt Kraaijkamp.
Warm bad
Minstens zo belangrijk vindt hij de relatie met BIT. “Het is een warm bad, het voelt heel huiselijk. We kennen de mensen, sturen ze gewoon even een appje als er wat is. Toen we bijvoorbeeld onze omgeving opschaalden naar drie locaties – BIT-1, BIT-2A en BIT-2BCD – wilden we graag even sparren. Binnen een halfuur zaten we met een expert in de chat die ons van nuttige tips voorzag. Daar hebben we nooit een factuur voor gekregen. Natuurlijk moet BIT geld verdienen, maar je merkt aan alles dat dat nooit hun primaire drijfveer is.”
Missie: goed product leveren
Daarmee past de bedrijfscultuur van BIT perfect bij die van Thalassa.cloud. “Ons doel is ook niet om rijk te worden, maar om klanten een betrouwbare, soevereine cloud te bieden met alle voordelen die je vindt in de public cloud, zoals een ruime beschikbaarheid aan API’s en grip op de kosten. En dat gecombineerd met grip op je eigen data en met de flexibiliteit om makkelijk van de public naar de private cloud te migreren. We willen gewoon een goed product leveren. De kwaliteit van BIT is daarvoor de basis.”