TRANSPARANTIERAPPORT 2023 BIT B.V.
In 2012 bracht BIT voor het eerst een transparantierapport uit. Het doel van dit rapport is om inzicht te geven in het aantal bevragingen (door opsporingsinstanties) naar persoonsgegevens van klanten van BIT, het aantal notice-and-take-down-verzoeken, en hoe veel Responsible Disclosure-meldingen BIT heeft ontvangen. In dit rapport delen we de informatie over het jaar 2023.
We laten deze gegevens zien omdat we het belangrijk vinden om eerlijk te zijn, vooral met alle veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van privacy. We willen onze klanten en andere mensen die geïnteresseerd zijn laten weten wat er gaande is. Om eventuele patronen of ontwikkelingen te laten zien, hebben we de cijfers van 2019 tot en met 2023 in dit verslag gezet. Op verzoek zijn ook de cijfers van voor 2019 beschikbaar.
In dit rapport is per categorie te lezen hoeveel klachten, verzoeken of meldingen we hebben ontvangen en hoe we ermee zijn omgegaan.
Dit rapport is ook te downloaden als PDF.
Verstrekking van persoonsgegevens
De sectie 'Verstrekking van persoonsgegevens' is opgedeeld in vier verschillende subcategorieën, te weten NAW-bevragingen, melding van inbreuk in verband met persoonsgegevens, tapbevelen en overige.
NAW-bevragingen
In de tabel hieronder zie je het aantal ontvangen verzoeken voor het verstrekken van persoonsgegevens van klanten van BIT aan opsporingsinstanties. Ook staat aangegeven hoe vaak we wel of niet aan dat verzoek hebben voldaan.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Afgehandelde NAW-bevragingen | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Afgewezen NAW-bevragingen | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 |
TOTAAL | 1 | 0 | 3 | 1 | 0 |
In onderstaande grafiek hebben we het aantal NAW-bevragingen van de afgelopen 5 jaar geplaatst, zodat er een duidelijk overzicht is van de jaarlijkse ontwikkelingen.
Melding van inbreuk in verband met persoonsgegevens
BIT is wettelijk vereist om melding te maken van inbreuken op persoonsgegevens. In 2023 was er geen aanleiding tot dergelijke melding(en).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Meldingen inbreuk persoonsgegevens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tapbevelen
De Nationale Politie, FIOD-ECT, Nederlandse Arbeidsinspectie, IOD, AID, AIVD en MIVD hebben het recht om bij een provider een bevel neer te leggen voor (af)tappen, zoals e-mail- of IP-taps. Hieronder staat de tabel met het aantal tapbevelen dat BIT heeft ontvangen in de afgelopen 5 jaar.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Aantal ontvangen tapbevelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige
De categorie overige binnen verstrekking van persoonsgegevens omvat alle verzoeken/bevelen/bevragingen die niet binnen de eerder genoemde categorieën vallen. In 2023 hebben we 4 overige bevelen ontvangen. Deze zijn afgewezen omdat ze niet van toepassing zijn op de diensten van BIT.
Take-down-verzoeken
In deze sectie vind je een overzicht van de verschillende take-down-verzoeken die BIT heeft ontvangen en de manier waarop deze zijn afgehandeld.
Take-down-verzoeken inzake malware
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de take-down-verzoeken die BIT de afgelopen 5 jaar heeft ontvangen vanwege het (vermeend) hosten van malware, inclusief hoe deze verzoeken zijn afgehandeld.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Afgehandelde take-down-verzoeken | 48 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Afgewezen take-down-verzoeken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 48 | 4 | 5 | 4 | 4 |
In onderstaande grafiek hebben we het aantal take-down-verzoeken met betrekking tot malware van de afgelopen 5 jaar geplaatst, zodat er een duidelijk overzicht is van de jaarlijkse ontwikkelingen.
Take-down-verzoeken inzake copyright schending
In het Transparantierapport van 2013 heeft BIT voor het eerst de cijfers gedeeld over ontvangen en afgehandelde notice-and-take-down-verzoeken met betrekking tot vermeende copyrightschending. Hieronder vind je de aantallen van de afgelopen vijf jaar overzichtelijk weergegeven in een tabel.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Niet in behandeling genomen take-down-verzoeken | 921 | 372 | 19 | 34 | 4 |
Door BIT afgewezen take-down-verzoeken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorgemelde take-down-verzoeken | 4 | 53 | 221 | 357 | 129 |
Totaal | 925 | 425 | 240 | 391 | 133 |
In onderstaande grafiek hebben we het aantal take-down-verzoeken inzake copyrightschending van de afgelopen 5 jaar geplaatst, zodat er een duidelijk overzicht is van de jaarlijkse ontwikkelingen.
Tot 2020 werden de meeste niet in behandeling genomen klachten geautomatiseerd ingediend door een beperkt aantal partijen namens de film- en muziekindustrie. Destijds voldeden deze klachten niet aan onze notice-and-take-down-procedure.
Vanaf 2021 meldt BIT echter wel klachten van deze partijen door, wat de aanzienlijke stijging verklaart in het aantal doorgemelde klachten.
Take-down-verzoeken inzake phishing
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de take-down-verzoeken die BIT de afgelopen 5 jaar heeft ontvangen inzake phishingsites, inclusief hoe deze verzoeken zijn afgehandeld.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Afgehandelde take-down-verzoeken | 82 | 75 | 17 | 4 | 7 |
Afgewezen take-down-verzoeken | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Totaal | 82 | 75 | 18 | 4 | 7 |
In onderstaande grafiek hebben we het aantal take-down-verzoeken met betrekking tot phishing van de afgelopen 5 jaar geplaatst, zodat er een duidelijk overzicht is van de jaarlijkse ontwikkelingen.
Take-down-verzoeken inzake kinderporno
Onderstaande tabel toont hoeveel take-down-verzoeken BIT ontvangen heeft over kinderporno en hoe deze afgehandeld zijn.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Afgehandelde take-down-verzoeken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgewezen take-down-verzoeken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Take-down-verzoeken inzake terroristische content
Vanaf juni 2022 is er een Europese verordening van toepassing die regels vaststelt om de verspreiding van online terrorisch materiaal tegen te gaan. In Nederland worden deze regels gehandhaafd door de ATKM.
In 2023 heeft BIT geen take-down-verzoeken inzake terroristische content ontvangen.
Responsible Disclosure
In onderstaande tabel wordt aangegeven hoeveel Responsible Disclosure-meldingen er bij BIT zijn gedaan. In dit overzicht hebben we onderscheid gemaakt in afgewezen meldingen, reeds bekende kwetsbaarheden en nog niet bij ons bekende kwetsbaarheden.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Afgewezen meldingen | 20 | 29 | 78 | 23 | 16 |
Al bekende kwetsbaarheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog niet bekende kwetsbaarheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 20 | 29 | 78 | 23 | 16 |
Het aantal Responsible Disclosure meldingen dat BIT heeft ontvangen hebben we in onderstaande grafiek geplaatst zodat u een duidelijk overzicht heeft van de jaarlijkse ontwikkelingen.
Conclusies en opmerkingen
In het jaar 2023 heeft BIT geen verzoeken ontvangen voor het verstrekken van persoonsgegevens van klanten aan opsporingsinstanties. Dit geldt zowel voor NAW-bevragingen, waarbij geen enkel verzoek werd ingewilligd of afgewezen, als voor tapbevelen, waarbij geen enkel bevel werd ontvangen. Ook waren er er geen meldingen van inbreuken op persoonsgegevens. Het lage aantal bevragingen omtrent persoonsgegevens is te verklaren door het feit dat BIT geen diensten aan particulieren levert.
Sinds dit jaar wordt er ook over de categorie 'Overige' gerapporteerd. Deze categorie bestaat al langer, maar 2023 was het eerste jaar waarin BIT vorderingen binnen deze categorie heeft ontvangen. In deze categorie kwamen vier vorderingen binnen, maar deze zijn afgewezen omdat ze niet van toepassing waren op diensten van BIT.
De gerapporteerde malwarebesmettingen zijn sterk afgenomen sinds 2020. Dit wordt mogelijk verklaard doordat deze nu gemeld worden via andere classificaties, zoals RBL-listings.
Het aantal meldingen van schendingen van auteursrechten (copyrightmeldingen) is opnieuw gedaald. Sinds 2021 meldt BIT echter wel klachten van partijen die namens de film- en muziekindustrie meldingen doen door, wat verklaart dat het aantal doorgemelde klachten is gestegen.
Sinds 2019 hebben we besloten om geen vergoeding meer te vermelden in ons Responsible Disclosure-beleid, en sindsdien is het aantal meldingen ook lager geworden. We ontvangen wel nog relatief veel meldingen over zaken die bewust openbaar zijn, waar bewuste keuzes zijn gemaakt voor instellingen, of waar kwetsbaarheden zijn vastgesteld uit versienummers terwijl er bijvoorbeeld backports zijn gebruikt. Daarnaast krijgen we ook meldingen over systemen die zijn uitgesloten in ons Responsible Disclosure-beleid, zoals klantsystemen. Deze meldingen sturen we wel door naar de betreffende klant.